Hoe meer mensen met een migratieachtergrond ergens wonen, des te meer geld (en menskracht) heeft de politie. Dat blijkt uit een artikel van NOS. Hoe zit dat?
Budgetverdeelsysteem
Elk jaar verdeelt de politie al het beschikbare geld. Vóór 2010 werd dat geld verdeeld over de 25 regiokorpsen die Nederland toen had. Uit documenten blijkt dat korpsen die veel “niet Nederlanders” en “niet-westerse allochtonen” hadden kregen meer geld en dus meer agenten. Daarnaast werd er gekeken naar oppervlakte, het totaal aantal inwoners, het aantal gezinnen met een laag inkomen en bijvoorbeeld de aanwezigheid van horeca. Waarom de aanwezigheid van meer mensen met een migratieachtergrond meer politie zou rechtvaardigen, wordt nergens toegelicht.
Met de vorming van de nationale politie gingen alle regiokorpsen op in 13 eenheden. In 2010 is er een nieuw ‘budgetverdeelsysteem’ gemaakt voor de eenheden. Ook in dit systeem krijgen eenheden die meer “niet-westerse allochtonen” hebben meer geld en meer agenten.
Politie en Ministerie spreken elkaar tegen
Volgens de politie is het ‘budgetverdeelsysteem’ achterhaald en maakt het geen deel uit van de verdeling die wettelijk is vastgelegd. Daarmee zegt de politie iets anders dan wat het Ministerie van Justitie en Veiligheid. In dit document (zie vraag nr 110) zegt het Ministerie dat de verdeelsleutel die wettelijk is vastgelegd, gebaseerd is op ‘budgetverdeelsysteem’ uit 2010. In dit document (zie pag 2) zegt het Ministerie dat het advies van de Stuurgroep Herijking BVS zo veel mogelijk gevolgd wordt. Dat advies is hier te vinden, en dat is het document waar de NOS zich op baseert.
Nieuw verdeelsysteem nooit gebruikt
Volgens de NOS is het nieuwe verdeelsysteem uit 2010 nooit gebruikt. Als de politie de verdeelsleutel uit 2010 zou toepassen, zoals afgesproken, dan zou de Randstad fors minder agenten krijgen. De NOS berekende dat Amsterdam, Den Haag en Rotterdam ongeveer 2.500 agenten zouden moeten inleveren. De agenten zouden dan gaan naar Noord-Nederland, Oost-Nederland, Noord-Holland en Oost-Brabant.
Institutioneel racisme
Hoe dan ook, in zowel de oude als de nieuwe (nog niet gebruikte) verdeelsleutel is etniciteit één van de factoren op basis waarvan het aantal agenten over Nederland verdeeld wordt. Er is meer politie op straat in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, mede omdat daar meer mensen met een migratieachtergrond wonen. Dionne Abdoelhafiezkhan: “Het is dus wettelijk geregeld dat er meer agenten zijn in wijken waar meer mensen met een migratieachtergrond wonen. Wederom een problematisch en exemplarisch voorbeeld van institutioneel racisme.”
Waar meer agenten zijn, komen mensen vaker met de politie in aanraking. Beland je eenmaal in de strafrechtketen, dan is ook daar sprake van kansenongelijkheid. Jongeren met een migratieachtergrond hebben een vijf keer grotere kans om als verdachte aangemerkt te worden en een tien keer grotere kans om een celstraf te krijgen - voor hetzelfde delict. Verdachten met een migratieachtergrond worden bovendien zwaarder gestraft door de rechter. Daarbij komt ook nog dat de nieuwe VOG-wet ervoor zorgt dat Justis een VOG-aanvraag kan weigeren zonder dat een zaak voor de rechter komt. Dat alles terwijl uit onderzoek van het CBS en van de Erasmus Universiteit blijkt dat mensen mét en zonder migratieachtergrond even vaak strafbare feiten plegen.