“Die regels staan niet op papier”

Gepubliceerd: 30 Apr 2021

Wij helpen regelmatig mensen met klachten over de politie. Bij sommige incidenten lopen mensen schade op als gevolg van fysiek geweld: ze moeten naar het ziekenhuis, een kledingstuk gaat kapot of ze maken kosten door juridische hulp in te schakelen. In zo’n geval is het mogelijk om bij de politie een schadeclaim in te dienen. De politie keert jaarlijks een miljoen euro uit aan schadeclaims, maar hoe worden die eigenlijk beoordeeld? Wat kan je claimen? Wanneer kan je een schadevergoeding claimen en wanneer wordt deze toegewezen? Wij vroegen het aan de politie.

De website

Op de website van de politie staat het formulier waar de schadeclaim ingediend moet worden. Uit de toelichting blijkt niet welk soort schade vergoed wordt en hoe claims beoordeeld worden. We bellen met 0900-8844 en we vragen hoe de politie schadeclaims beoordeelt. De telefoon wordt opgenomen door ‘Lisette’. Zij geeft aan dat we op de website moeten kijken. Wanneer we haar erop wijzen dat op de website niet staat hoe de politie schadeclaims beoordeelt, verbindt ze ons door met een schadecoördinator in Amsterdam.

De schadecoördinator

Zij geeft direct aan dat er geen regels op papier staan: “We kijken wat mensen vragen en wij beoordelen of wij dat redelijk vinden. Dan wordt de hoogte bepaald”. Wanneer wij vragen hoe beoordeeld wordt of een verzoek redelijk is, wordt zij kortaf: “ik heb niet de tijd om voor u uit te spitten hoe wij te werk gaan”. De schadecoördinator wijst ons op de expertise-unit schadeverzekeringen en preventie, die de schadecoördinatoren aanstuurt.

De helpdesk

We moeten daarvoor opnieuw bellen met 0900-8844. Deze keer krijgen we ‘Joke’ aan de telefoon. Zij weigert om ons door te verbinden met de expertise-unit en verwijst ons terug naar www.politie.nl. Wanneer wij vragen waarom ze ons niet wil doorverbinden antwoordt zij: “omdat dat zo in het systeem staat.”

De woordvoerder

De perswoordvoerder van de politie stuurt ons een schriftelijke reactie. Zij geeft aan dat er "per individu bekeken wordt wat er is gebeurd, wat de omstandigheden zijn en hoe de aangever het beste kan worden geholpen." De politie wijst erop dat als iemand niet tevreden is, daarover een klacht ingediend kan worden bij de klachtencommissie.

De klachtencommissie

We leggen de reactie van de perswoordvoerder neer bij de voorzitter van de landelijke politieklachtencommissie. Moeten burgers inderdaad naar de klachtencommissie toe, als zij ontevreden zijn over hoe een schadeclaim is afgehandeld? Nee, zegt hij, dat is niet het geval. Hij zegt: "de trajecten 'klachten over politieoptreden' en 'schadevergoeding door politie' zijn twee verschillende trajecten. Als klachtencommissie proberen we de trajecten dan ook zoveel als mogelijk te scheiden."

Onze visie

Het is bizar dat je bij de politie wel een schadeclaim kan indienen, maarrrr de politie niet kan uitleggen hoe die door de politie beoordeeld worden. Volgens een schadecoördinator staan er zelfs geen regels op papier.

Hoe is het mogelijk dat de toekenning van een schadevergoeding afhangt van hoe de politiepet staat?

Wij roepen de Tweede Kamer op om de Minister van Justitie en Veiligheid hierover kritisch te bevragen. De politie moet duidelijke regels hebben voor de afhandeling die voor iedereen kenbaar zijn. Burgers hebben er recht op om te weten hoe schadeclaims afgehandeld worden.

Foto door PublicDomainPictures via Pixabay

Doe mee

Zet je in tegen etnisch profileren en buitenproportioneel geweld